W okresie wakacyjnym w Muzeum PK można było obejrzeć wystawę czasową pt. Technika w służbie sztuki. Sztuka druku. która prezentowała zestawione ze sobą różnorodne formy grafiki warsztatowej. Inspiracją do powstania wystawy był przypadający jubileusz 550-lecia drukarstwa w Polsce.
Ekspozycja w budynku dawnego aresztu będącego siedzibą Muzeum PK została rozmieszczona w trzech przestrzeniach wystawienniczych. Pierwsza część wystawy na parterze przedstawiała prace i narzędzia, różnorodnych technik graficznych artystów związanych z Politechniką Krakowską im. Tadeusza Kościuszki i Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, takich jak Krzysztof Tomalski (technika własna – alintaglio, sucha igła, mezzotinta, ploter), czy Jan Bosak (technika własna, kolagrafia, mezzotinta, sucha igła, gipsoryt) oraz Marek Firek (technika własna – glinoryt). Ponadto w Sali Rady Muzeum zaprezentowane zostały prace, pochodzące ze zbiorów Katedry Rysunku Malarstwa i Rzeźby PK i Muzeum PK, były to m.in. prace artystów należących do krakowskiej szkoły grafiki.: drzeworyt autorstwa Krystyny Wróblewskiej, Adama Młodzianowskiego, Bogny Krasnodębskiej – Gardowskej, czy miedzioryt Jacka Gaja, Leona Kosmulskiego zestawionymi ze współczesną grafiką komputerową Zbigniewa Latały.
Muzeum Politechniki Krakowskiej miało również przyjemność gościć nietuzinkowe prace artysty specjalizującego się w technice akwaforty, Tadeusza Michała Siary, którego twórczość prezentowała jedna z części wystawy umieszczona na galerii piętra budynku. Jest to kolekcja prac pt . Listy napisanych w formie architektonicznych pejzaży z podróży i wspomnień z czasów minionych, o których tak pisze na portalu
ArtPapier, Ewa Ogłoza, jedna ze zwiedzających wystawę osób:
„Widoki Tadeusza Siary komponowane są w układzie wertykalnym lub horyzontalnym. Wrażenie głębi
i dali łączy się z motywami okien lub drzwi, za którymi pojawia się jakiś odległy pejzaż, a” wrażenie ruchu wywołują na przykład „poruszone” firanki lub zasłony. Artysta utrwalił na grafikach to, na co patrzył najwcześniej w Amsterdamie, a w kolejnych latach w Egipcie, Hiszpanii, Burgundii (dom dzbanki winorośl, winogrona, jaszczurka), Japonii (z pieczątkami i haiku, z wodą, mostem, drzewami), Nowym Jorku (z zewnętrznymi schodami), Tybecie, Wilnie, Petersburgu, Rzymie, Watykanie, Wenecji (z bazyliką w głębi, a gołębiami na pierwszym planie), Florencji, Sienie, Neuburgu. Kapitalnie odtworzył „szaleństwa Antoniego G.” w Barcelonie. W grafikach są cytaty z innych dzieł sztuki, np. obrazów lub rzeźb, podobnie jak w listach – cytaty z wierszy. Są też grafiki o innym charakterze, nie tylko ze słynnych miejsc na świecie. Wrażenie wywiera grafika „Czas miniony” z 1975 roku, dedykowana babci. Na dole jest zdobiona szafa i zegar z kukułką, co przypomina pewnie wnętrze mieszkania i zaświadcza o upływie czasu; górna, znacznie większa powierzchnia jest pusta, ale jasna, złotawa czy żółtawa, co sugeruje wrażenie tajemniczej, wiecznej krainy. W albumie „Listy na lewą rękę” niektórym reprodukcjom towarzyszą teksty odczytane z grafik. W listach pojawiają się na przykład wyznania radości wędrowca z pierwszej lub kolejnej wizyty w danym miejscu, refleksje o przemijaniu, spostrzeżenia o wybranych elementach, fragmenty literackie. Zacytuję list z grafiki „Bety”. List ze Śląska: „tak jak każde miasto ma swoją twarz, tak ma i duszę. To podwórka. … miasto stroi się i spogląda w przyszłość, ale czas podwórek jeszcze trwa, przechowując pamięć” (Siara 2008:50-51)
Autorzy grafik prezentowanych na wystawie , którą było można oglądać do 31 sierpnia 2023 r. :
PIĘTRO Technika akwaforty: Tadeusz Michał Siara
PARTER Technika drzeworytu: Krystyna Wróblewska, Bogna Krasnodębska-Gardowska, Adam Młodzianowski, Jan Bosak.
Techniki różne: Jacek Gaj, Leon Kosmulski, Roman Skowron, Ewa Gołogórska-Kucia, Wiktor Zin, Jan Bosak, Krzysztof Tomalski, Marek Firek, Małgorzata Bundzewicz.
Grafika komputerowa: Zbigniew Latała.
Cyt. O nowej wystawie w Muzeum Politechniki Krakowskiej (Technika w służbie sztuki. Sztuka druku), E. Ogłoza, zob. ArtPapier, 15 lipca 14 (470) / 2023.
Cyt. O nowej wystawie w Muzeum Politechniki Krakowskiej (Technika w służbie sztuki. Sztuka druku), E. Ogłoza, zob. ArtPapier, 15 lipca 14 (470) / 2023.